Hrajte až do konce

27.03.2021

Jaroslav Holý

 

Daylong přináší rozmanitá protivenství, z nichž některá při reálných bridžových turnajích nepotkáte. Je dobře známo, že roboti, kteří jsou (obvykle) proti vám schopni vystřihnout brilantní obranu, dokáží, (obvykle na místě vašeho partnera), udělat naprosto nesmyslnou chybu v licitaci. Tento druh protivenství si v článečku odbudu jednou malou radou nad zlato – dávejte si při dražbě silných beztrumfových listů pozor na velkoslemové invity 5BT (popsané i v nápovědě na BBO jako součást dražebního systému). Pokud roboti nemají rezervu, většinou je pasují. Stalo se mi to zatím dvakrát a k dobrému výsledku to logicky nevede.

Partie, kterou bych zde rád rozebral podrobněji, je příkladem toho, jak se s vámi umí daylong nemilosrdně vypořádat, pokud si při sehrávce nerozmyslíte doslova každou kartu.

 

Po poměrně dlouhé naturální dražbě, kdy soupeři stále pasovali, hrajete šest piků po výnosu srdcovou desítkou. Zkuste je splnit, než budete číst dál.

Při normálním dělení piků 3-2 máte shora pět pikových (včetně jednoho snapu z každé strany), dva srdcové, dva karové a jeden trefový zdvih, tedy deset zdvihů. Jeden zdvih navíc můžete udělat v trumfech, pokud před úplným vytrumfováním dokážete z jedné strany snapnout dvakrát a pak to celé ukočírovat tak, abyste stihli dotrumfovat. Protože je to ale pořád málo, musíte se pohlédnout po tom, zda se chová slušně trefová barva, kde můžete teoreticky získat až čtyři zdvihy. A trefy proto musíte rozehrát jako první.

Vynesenou srdci berete esem a hrajete ihned tref k devítce a dámě na expas. Ten bohužel nesedí a robot vpravo pokrývá dámu králem a vrací tref. Hrajete eso a zleva padá šestka trefová. To na rozlohu 3-3 bohužel nevypadá, ale stejně nemůžete pokračovat jinak než dalším trefem s cílem ho snapnout – třeba trefy náhodou 3-3 budou anebo se vám povede vypracovat pátý tref (to, že máte v trumfech i kluka trochu zvyšuje vaše šance, že vám nic nepřesnapnou). A roboti jsou schopni partii odbránit jako bozi, ale také ji hrubě zadat.

Každopádně váš třetí tref robot zleva (před)snapuje desítkou pikovou. To může být jak dobře, tak špatně. Jestliže se trumfy dělí, a pokud by měl dokonce tři trumfy, určitě vám vyplýtváním svého trumfu pomohl. Jestliže má ale singl desítku, je jeho akce správná, protože zvyšuje šanci, že jeho partner udělá některý se svých středně velkých trumfů v trumfovém čtyřlistu.

Protože pátý tref efektivně nevypracujete bez udržení trumfové kontroly, vrátíte se do ruky vysokým trumfem a západ přizná dvojku! Hrajete další tref, na který západ shazuje srdci a snapujete, zatímco z východu padá poslední vysoký tref. Dobrá věc se podařila a jste doma. Máte šest trumfových zdvihů (čtyři originály a dva snapy), dva srdcové originály, dva karové originály, trefové eso a pátý vypracovaný tref. To je dvanáct zdvihů. Stáhnete pikové eso, které je posledním trumfem na stole a hrajete malou srdci do ruky, abyste zbavili v příštím zdvihu soupeře vpravo posledního trumfu a stáhli si zbývající zdvihy…. a soupeř vpravo vám srdci posledním trumfem snapne!! Srdce se u obránců dělí 7-1 a vy jste právě zahodili vše, co jste v této partii v dražbě i sehrávce dokázali.

Smůla? „Ale no tak….“, řekl by vám naštvaný robot naproti. Musíte si přece uvědomit, že jste partii opravdu nezahráli na nejlepší šanci, protože jste do ruky mohli přejít králem karovým a splnit kdykoli nejsou kara 7-0. Kritická rozloha 7-1 je přitom zhruba třikrát pravděpodobnější (3%) než rozloha 7-0 (1%). Asi ale ta srdce vypadají opravdu opticky bezpečněji, protože z partie tímto způsobem spadlo mnoho hráčů, kteří slem vydražili a dostali se až sem.

 

Předcházející rozdání