Počítače a hry

24.6.2024

 

Už od počátku vývoje počítačových programů existuje snaha vytvořit programy hrající hry lépe než člověk.  První byla zřejmě již v roce 1952 hra Tic-tac-toe, po česku Piškvorky. Její počítačová verze, ve které mohl člověk změřit síly s programem, byla vytvořena v Cambridge.

A již v roce 1997 počítač IBM Deep Blue porazil úřadujícího šachového mistra světa Garyho Kasparova. O 20 roků později AlphaGO porazil jednoho z nejlepších světových hráčů Go. Počítače jsou nyní také schopny porazit nejlepší pokerové hráče. Byly také použity v armádě na simulace válečných her a zdokonalování strategií, které byly mnoho let vyučovány na vojenských akademiích.

Avšak i když dnes jsou bridžové počítačové programy na vysoké úrovni a stále se zlepšují, stále ještě nejsou schopny dlouhodobě porážet dobré, natož nejlepší bridžové hráče. Důvody jsou ve složitosti dražby, v tom že není možné snadno redukovat strom tahů v konkrétní partii, a přitom je počet možných rozdání srovnatelný s počtem tahů v šachové hře.

A ještě je tu jedna záležitost, která je pro bridžovou hru jedinečná: bridž je partnerská hra a každé partnerství své vlastní soubory dohod. Základním pravidlem bridže je, že neexistují žádná tajemství a soupeři mají právo znát všechny dohody. Problém s řešeními vygenerovanými počítačem je, že ne vždy víte, co si počítač myslí, a proto nelze soupeřům sdělit dohody počítače.

 

Předcházející aktualita