Nejtěžší je uvěřit

22.03.2021

Jaroslav Holý

 

Následující partie pochází z BBO daylong turnaje hraného na IMPy. Připomínám, že daylong je turnaj, kdy hrajete proti třem robotům a váš výsledek se porovnává s jinými „singlisty“, kteří hrají proti stejným robotům to samé. Někdy je jich dvacet, někdy pět set.

V turnaji na osm rozdání, kde to vypadá na lehce až středně nadprůměrný výsledek, dostanete v předposlední partii do ruky

Otevřete 1 káro, partner 1 pik, vy 1 BT a partner 2 trefy, které soupeř zprava kontruje (doposud byli soupeři zticha). Partnerova hláška je speciální konvence „new minor forcing“ užívaná roboty na BBO zhruba ve významu „našeho“ x-y BT. Je to forcing, na který máte ukázat druhou drahou, třílist v drahé partnera, zádrže v nedražených barvách, popřípadě delší barvu otevření, zkrátka dražíte naturálně. V souladu s uvedeným „řeknete“ 2BT a robota naproti to přestane bavit a skočí na 6 piků, které jsou odpasovány. Takže to vypadá následovně (stůl jsem otočil tak, aby byl sehrávající na jihu, protože pokud při daylongu vydraží konečný závazek váš robotí partner, sehrávka automaticky přechází na vás):

 

Soupeř zleva vynese krále trefového a vše vyhlíží velice nadějně. Soupeři si vzali svůj zdvih a poté, co všichni přiznali tref, se dokonce pokusili si ze zoufalství stáhnout eso trefové, které jste jim samozřejmě urazili (nicméně na první pohled o nic nejde, protože v partii máte nyní stejně i bez vysoké trefové dámy asi třináct zdvihů). Jediné, co potřebujete k ukázání karet, je, aby se piky dělily 3-2, zatímco pokud budou 4-1, nemáte na první pohled žádnou možnost vyimpasovat kluka pikového a s velkou pravděpodobností spadnete. Hrajete tedy pik do esa a západ shazuje srdci. Piky se dělí 5-0.

Závazek v této chvíli už vypadá zcela nehratelně a průměrný hráč nemá co řešit a počká si na příští slem, kde se proti němu nespikne celý svět. Pokročilejší hráč ví, že existují partie spojené obvykle s rozlohou trumfů 4-1, kde je třeba se dostatečně zkrátit od delších trumfů a pak to někdy vyjde, protože v koncovce musí před/pod trumfy sehrávajícího hrát svými trumfy i obránce, protože nic jiného nemá. Podmínkou pro takový trumfový coup je ovšem, aby mu po celou partii až do koncovky obránce nesnapnul nebo nepřesnapnul žádnou z jeho barev, kterých se musí hlavní hráč na cestě do koncovky zbavit a které musí využít pro cestování mezi rukou a stolem, aby se jich zbavit mohl. A v této partii máte bohužel nádherný devítikarový fit a obránce má na vás ještě čtyři trumfy.

Pokud se na partii špatně vyspíte, vaše paní chce, abyste šli za chvíli na vycházku, nebo jste unaveni z náročného home-office, rezignujete a prostě v klidu spadnete. Pokud ale máte to štěstí, že výše uvedené nebo podobné okolnosti nenastávají, na pár minut se zamyslíte a dokážete najít extrémně nepravděpodobný scénář, kdy partii splníte. Potřebujete k tomu nakonec jenom „drobnost“ – aby měl obránce vlevo rozlohu zhruba 0-6-1-6 a vypadá to, že pak je slem ložený!

Začnete dvěma koly kár a západ s šikenou pikovou na druhé kolo nepřizná!! To znamená, že východ má ještě jedno káro a v dalším zdvihu můžete stáhnout třetí karo. Pak pokračujete dámou trefovou a modlíte se, aby měl západ na své kontra trefy opravdu pěkné, ale neměl jich v této bizarní partii víc než šest. Východ přiznává a vy shodíte vysoké káro z ruky. Hrajete dvě kola srdcí tak, že skončíte na stole a poté, co východ opět přizná, je už jasné, že svůj slem splníte. Dopracovali jste se do čtyřkartové koncovky, kde jak vy, tak obránce zprava, máte už v ruce jenom trumfy. Hrajete ze stolu jednu z červených barev, přesnapnete vynuceně přidaný trumf, vrátíte se na stůl dámou trumfovou a opakujete manévr. Východ je bezmocný a vy jste splnili slem zahráním, které bych nazval dvojitý trumfový coup (nakonec proč ne, dvojitý skvíz je zavedeným termínem) a zkasírovali čtrnáct IMP, protože nikdo jiný mezi několika desítkami soupeřů slem nesplnil (a spousta jich ho ani nevydražilo), což vám pomohlo uhrát druhé místo v turnaji s účastí zhruba 800 hráčů.

Celé rozdání (opět obráceně, protože obrázky z BBO neumím otočit):

a čtyřkartová koncovka:

Nejtěžší bylo uvěřit ve svou šťasnou hvězdu. Ve skutečnosti na první pohled nevinný pokus obránců stáhnout druhé kolo trefů partii zadal, protože jinak se čtvrtého kára ze stolu nezbavíte.

 

Předcházející rozdání